Περιττές συσκευασίες…

Gifts under the tree
Gift boxes

… η χιονοστιβάδα των συσκευασιών χύνεται στον κάδο απορριμμάτων!

Στον απόηχο των εορτών, γνωρίζουμε με βεβαιότητα ότι τα περισσότερα δώρα ήταν δέματα, εξωτερικές συσκευασίες και ό,τι ήταν «απαραίτητο» για να διατηρηθεί το περιεχόμενο ανέπαφο. Η υπερσυσκευασία είναι ο θρίαμβος της μίας χρήσης: ένα ολοένα και πιο έντονο φαινόμενο που έχει φτάσει παράδοξα στην ύψιστη χρήση του.

Εκτός από το ότι βρίσκονται στην πρώτη δεκάδα των πιο δημοφιλών χριστουγεννιάτικων δώρων, έχετε ποτέ αναρωτηθεί τι κοινό έχουν οι επίπεδες τηλεοράσεις, τα παπούτσια, οι κονσόλες, τα αρώματα και τα προϊόντα οικιακής χρήσης; Απλό: η ασυγκράτητη σπατάλη υπερσυσκευασίας στον τρόπο  συσκευασίας τους!

Συνήθως το φαινόμενο της αλόγιστης  χρήσης συσκευασιών, παρατηρείτε έντονα στην ανταλλαγή δώρων. Και πιθανότατα, μετά από μέρες καταναγκαστικού ξετυλίγματος, τα κουτιά βρίσκονται δίπλα σε ξεχειλωμένους κάδους σκουπιδιών με το χαρτί συσκευασίας δώρου, τα αυτοκόλλητα και τους φιόγκους να είναι ακόμα κολλημένα.

Αλλά αν το over packaging  ήταν απλώς μια εξαίρεση που σχετίζεται με την ανταλλαγή δώρων ή τις γιορτές, τελικά, οι συνέπειες θα ήταν περιορισμένες! Το πρόβλημα είναι ότι η παρουσία των υλικών περιτυλίγματος είναι ανεξέλεγκτη στα σούπερ μάρκετ, ανάμεσα σε ράφια και ψυγεία με εντελώς περιττές συσκευασίες που μπορούν να αποφευχθούν.

Ένα μεγάλο μέρος της ευθύνης για όλα αυτά τα απόβλητα βαρύνουν τις εταιρείες και τους παραγωγούς. Όχι μόνο αυτοί που παράγουν συσκευασίες, αλλά και αυτοί που τις προμηθεύονται για να ολοκληρώσουν την αποτελεσματικότητα της αλυσίδας παραγωγής τους, έχουν μερίδιο ευθύνης.

Ήρθε ο καιρός για μια πιο ενημερωμένη πολιτική συσκευασίαςΟ οικολογικός σχεδιασμός έχει καθήκον να εξαλείψει όσο το δυνατόν περισσότερο τις δευτερεύουσες συσκευασίες στον τομέα των τροφίμων καθώς και σε όλα τα άλλα τμήματα παραγωγής.

Έκτακτη ανάγκη αγορών: για κάθε κιλό που αγοράζεται, το διπλάσιο είναι πλαστικό απόβλητο.

veg

Ας το παραδεχτούμε: μόλις επιστρέψουμε από το σούπερ μάρκετ και ξεπακετάρουμε τα ψώνια, το 1/3 καταλήγει στο ψυγείο, στην κατάψυξη και στο ντουλάπι, ενώ τα υπόλοιπα 2/3 πηγαίνουν απευθείας από το πορτπαγκαζ στους κάδους διαλογής απορριμμάτων.

Η σωστή ρίψη απορριμμάτων είναι σημαντική! Πόσο πιο εύκολο θα ήταν αν δεν βυθιζόμασταν σε στρώσεις άχρηστης μεμβράνηςκουτιά μέσα σε άλλα κουτιά  και σακούλες κάθε είδους;

Το κουτί της οδοντόκρεμας, για παράδειγμα, είναι χρήσιμο μόνο για να το πετάξετε στον κάδο απορριμμάτων σε χρόνο ρεκόρ. Για να μην αναφέρουμε τα δευτερεύοντα καπάκια των γιαουρτιών, τα κουτιά χυμού με το πλαστικό στόμιο που είναι αδύνατο να αφαιρεθεί ή τα τυριά τυλιγμένα σε διπλή στρώση πλαστικού και τοποθετημένα σε συσκευασία τρεις φορές μεγαλύτερη από το προϊόν.

Αυτό που καθορίζει μια αγορά είναι συχνά η άρνηση πρωτοβουλίας προς το σωστό, αυτή η αδικαιολόγητη βιασύνη που μας κάνει να προτιμάμε δύο συσκευασμένες και προζυγισμένες μπανάνες από αυτές χωρίς συσκευασία. Μπορούμε να το ονομάσουμε και πρόβλημα συνήθειας, που όλοι μας πολλές φορές υποκύπτουμε! Και το πρόβλημα είναι δικό μας αλλά και όσων ενθαρρύνουν αυτήν την προσέγγιση, διαθέτοντας βουνά από μη βιώσιμες και ρυπογόνες συσκευασίες στην αγορά. Η πραγματική πρόκληση των brands δεν πρέπει να είναι να προσφέρουν αυγά που «εξοικονομούν χρόνο», προ-μαγειρεμένα, χωρίς κέλυφος και καλά συσκευασμένα. Αλλά, αντίθετα, να προωθούν λύσεις για να εξαλείψουμε ό,τι είναι περιττό.

Υπερβολική συσκευασία : η μη σωστή αναλογία μεταξύ περιεχομένου και δοχείου.

Αν στα σημεία πώλησης έχουμε να αντιμετωπίσουμε την υπερβολική χρήση συσκευασίας, στις ηλεκτρονικές αγορές το εύρος της υπερσυσκευασίας φτάνει σε ακόμη πιο αδιανόητα ύψη.

Ο λόγος είναι πολύ απλός: η παραγωγή κουτιών σε ίδια σειρά, με τις ίδιες διαστάσεις και την ίδια «μήτρα» έχει σημαντικά χαμηλότερο κόστος από μια εξατομικευμένη παραγωγή σε διαφορετικά μεγέθη. 

Για να το θέσουμε με λίγα λόγια: περίπου το 95% της αξίας της συσκευασίας πετιέται μετά την πρώτη χρήση!

box
soap

Η προσαρμογή των κουτιών σίγουρα δεν είναι συνώνυμη με την εξοικονόμηση, αλλά είναι ο μόνος τρόπος για να παραδώσουμε τις παραγγελίες με υπευθυνότητα. Ένα πακέτο που είναι υπερμεγέθη σε σχέση με τα αντικείμενα που περιέχει, καταλαμβάνει άσκοπα περισσότερο χώρο στο μεταφορικό μέσο, δημιουργεί απορρίμματα που μπορούν να αποφευχθούν και επηρεάζει μαζικά τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα που καθορίζονται από το βάρος της μεταφοράς του.

Ακόμη κι αν εταιρείες συνεχίζουν να παράγουν απορρίμματα, υπερ-συσκευάζοντας τις αγορές που κάνουμε, εμείς ως άτομα, μπορούμε να αλλάξουμε τις συνήθειές μας!! Τι θα λέγατε; Την επόμενη φορά που θα κάνετε μια οποιαδήποτε παραγγελία, να σχολιάσετε με μια κριτική, ώστε να μειώσουν τα υλικά που χρησιμοποιούν για να σας στείλουν το πακέτο σας;